منتظریه مظلوم راهت ادامه دارد حتی اگر دیکتاتور بر ما گلوله بارد
۹/۰۹/۱۳۸۸

ادامه انتقاد شدید مخالفان از عملکرد بسیج




آیت الله حسینعلی منتظری با انتقاد از عملکرد بسیج در ضرب و شتم مخالفان در حوادث پس از انتخابات گفته است که فلسفه تشکیل این گروه، بسیج "در راه شیطان" نبوده است.
این دومین بار طی یک هفته اخیر است که چهره های ممتاز مخالفان دولت در ایران، همزمان با هفته بسیج، به انتقاد شدید از عملکرد این نیرو پرداخته اند.
هرچند بسیاری از ناراضیان سیاسی در ایران نیروی بسیج را همواره ابزاری برای سرکوب آزادی های اجتماعی و حتی مخالفان دانسته اند، اما اظهارات تازه میرحسین موسوی و آیت الله منتظری این انتقادات را به سطح تازه ای ارتقا می دهد.
آیت الله منتظری از مراجع شیعه قم روز شنبه همزمان با عید سعید قربان در این باره اظهار نظر کرده است که روز یکشنبه در پایگاه اینترنتی او منتشر شد.
او با خشن توصیف کردن برخورد نیروهای امنیتی و نظامی از جمله بسیج با مردم در حوادث پس از انتخابات این برخوردها را "خلاف شرع و قانون" دانست و گفت: "فلسفه تشکیل بسیج، بسیج در راه خداست نه در راه شیطان".
او خطاب به حکومت گفت: "چرا مردم را کتک می زنید؟ چون حرفتان را قبول ندارند؟" و افزود که "ضاربان علاوه بر این که خلاف شرع" عمل کرده اند باید دیه هم بپردازند.
به علاوه او گفت که برخی از این نیروها برای شنیدن "یک احسنت" مردم را کتک زده اند و افزود: "آیا این بدبختی نیست که انسان برای دنیای دیگران به جهنم برود؟".
نیروی بسیج در سرکوب ناآرامی ها و اعتراضات پس از انتخابات نقش عمده ای داشت و مخالفان معتقدند که تعدادی از قتل ها در اثر تیراندازی نیروهای بسیجی از درون مساجد و پایگاه بسیج بوده است.
دولت می گوید اگر چنین حادثه ای روی داده باشد نیز حرکتی دفاعی بوده است چرا که معترضان به پایگاه های بسیج "حمله" کردند.
البته سرتیپ حسين همدانی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ روز یکشنبه به خبرگزاری مهر گفت که "12 نفر که با پوشیدن لباس بسیج خود را در جریان حوادث پس از انتخابات بسیجی معرفی کرده بودند، بازداشت شده اند."
او در مورد تیراندازی های صورت گرفته در جریانات پس از انتخابات که گفته می شود برخی از این تیراندازی ها از پایگاههای بسیج بوده است گفت: "آنچه مسلم است برخی افراد در قالب عوامل نفوذی در این خصوص دخیل بوده اند که پرونده آنها در محاکم قضایی در حال بررسی است."
معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد نیز در تظاهرات های متعدد با شعارهایی خشم خود را از رفتار بسیج نشان داده اند و آن را "مزدور" خوانده اند.
میرحسین موسوی، روز چهارم آذر ماه و در آستانه سالروز تأسیس بسیج مستضعفان، در مورد تبدیل شدن بسیج به "ماشین سرکوب" حکومتگران هشدار داد و نوشت: "نسل جدیدی که ‘بسیجی’ نامیده می شود، امروز در بوته تاریک ترین شبهه ها و فتنه ها قرار دارد. آیا این نسل جدید شبیه به کسانی هستند که جنگ جمل را در رکاب امیر مومنان مبارزه کردند، یا این قیاس ها واهی است و کسانی که این گونه قیاس می کنند بسیج را ماشینی سرکوبگر می خواهند برای زدن و گرفتن و آزار و حتی قتل انسان هایی که تنها جرمشان دعوت به دادگری است"؟
اما آیت الله علی خامنه ای هفته گذشته در مراسم روز بسیج اهمیت این نیرو برای حکومت تحت امر خود را چنین بیان کرد: "تا هنگامی که بسیج است، هیچ تهدیدی متوجه نظام اسلامی نخواهد شد و این موضوع، یک رکن اساسی است."

0 نظرات:

ارسال یک نظر